Čtvrtý měsíc ve firmě a cesta ředitele do Číny

Čtvrtý měsíc ve firmě opět utekl jako voda a je tu další článek ohledně postupu stavby naší nové firmy v Budějovicích. V dubnu jsme dostali velmi dobrou zprávu, zákazník BMW nás nominoval na další projekt a nyní tedy víme, že od října 2026 budeme vyrábět 2 projekty sedadel pro zákazníka BMW. Jeden projekt je s dodáním do Německého Dingolfingu, druhý do Oxforu ve Velké Británii. Oba projekty jsou poměrně komplexní, i s ohledem na to, že jeden z hlavních komponentů sedadel – pěnu pro sedadla – budeme vyrábět u nás pod jednou střechou spolu s montáží kompletních sedadel. Čeká nás tedy mnoho práce, abychom zvládali za 2 roky dodávat zákazníkovi sedadla v perfektní kvalitě v režimu JIS.

V dubnu nás v Budějovicích poprvé navštívil zákazník z BMW, kterému jsme odprezentovali aktuální stav obou projektů.

HR novinky

Duben byl pro mě ve znamení pohovorů a náborů. I díky tomuto newsletteru se nám podařilo obsadit některé z pozic a noví kolegové budou postupně nastupovat v následujících dnech a týdnech.

Mimo nábor mě teď zaměstnává i ceremoniál spojený s položením základního kamene naší nové haly, který chystáme společně s developerem stavby pro zainteresované strany v průběhu května a na který by mělo dorazit přes 70 osob – interní zaměstnanci NOBO z Číny, dodavatelé, zákazník BMW, lokální politici atd.

Nová hala v následujících dnech a týdnech dostane první reálné obrysy v podobě železo-betonových sloupů. V září letošního roku už bychom měli mít přístup do zastřešené budovy, do které budeme postupně stěhovat technologie potřebné pro výrobu pěn a montáž sedaček. Některé technologie budou dovezené z Číny a spolu s nimi přijedou i desítky kolegů, kteří zde budou technologie instalovat. Pro mě to z HR pohledu znamená zajistit veškerou administrativu – víza, dopravu, ubytování atd..

A protože je v mé gesci i kantýna, provádím aktuálně pečlivý průzkum dodavatelů stravování v jihočeském kraji. Díky ochotě HR kolegů z lokálních firem už jsem navštívil větší množství firemních restaurací a měl možnost nahlédnout doslova pod pokličku firemním kuchařům. Ve všech firmách kde jsem doposud působil bylo firemní stravování poměrně ožehavé téma, tudíž toto nechci podcenit a snažím se vybrat dodavatele, který bude schopný zasytit naše zaměstnance perfektními pokrmy.

stavba haly v Boršově – květen 2024

Cesta generálního ředitele Robert Maška do Číny

A protože je náš firemní blog čím dál více čtený, rozhodli jsme se, že do něj budou postupně vstupovat i další kolegové z NOBO ČB. První úryvek si vzal na starost přímo generální ředitel společnosti Robert Maška, který v rámci adaptačního procesu vyrazil na 2 týdny do Číny a sepsal z cesty krátký článek:

NOBO – Má první cesta do Číny

V rámci adaptačního procesu jsem se vydal na cestu do Číny odkud Nobo pochází. Cílová destinace bylo město Baoding s následným přesunem do města Shenyang.

Baoding se se nácházi přibližne 120 km jihozápadně od Pekingu, naproti tomu Seh-yang můžete nalézt na severovýchodě Číny přibližně 250 km od hranic se Severní Koreou.

Ve měste Baoding se nachází HQ společnosti včetně testovací laboratoře a výrobního závodu. Přibližně 30 minut cesty odtud se nachází další výrobní závod Xushui, který jsem měl možnost navštívit. Závod byl čistý, organizovaný a kolegové velmi ochotní vysvětlit každý jeden detail výrobního procesu. Viděl jsem výrobu sedadel a jejich komponentů včetně procesu výroby pěnové části a zároveň produkci střešních panelů interiéru.

Závod v Shenyang , kde sídlí i část projektového týmu je také nový závod, který očekává spuštění seriové výroby v roce 2027. Měli jsme tedy několik společných témat k diskuzi vzhledem k probíhajícímu vzniku české pobočky NOBO.

ZAJÍMAVOSTI

Lidé

Všude, kam jsem přišel se lidé chovali uctivě a přátelsky. Samozřejmě pro některé jsem byl zajímavá atrakce, obzvláště pro místní děti, jejichž rodiče občas své potomky napomenuli, aby na mne zas tak moc nekoukaly.

Jídlo stolování – Víno a Pivo

Jídlo je pochopitelně jiné, ovšem vynikající a plné intenzivní chuti a kombinací, které vás donutí si místní pokrmy zamilovat. Nenašel jsem nic, co by nebylo dobré a doporučuji ochutnat vše, co Vás osloví.

Kultura stolování v Číně je specifická. V restauraci nemá každý talíř se svým vlastním jídlem, ale každý může ochutnat všechno, co je na stole. Kombinuje se několik druhů masa, zelenina, rýže apod. Nedostupnost příboru, na který  nenarazíte prakticky nikde, je další možnost, jak vyzkoušet způsob konzumace jídla ve stejném duchu jako místní obyvatelé.

Pokud vám někdo nabídne Čínské víno tak vězte, že ne vždy se nejedná o tradiční pojetí vína jak ho známe v Evropě. Můžete dostat pálenku z pšenice, která má obsah alkoholu kolem 40 %.

Přišlo samozřejmě i na pivo a při každé takové příležitosti se mi automaticky dostalo omluvy a žádosti o schovívavost na základě předpokladu, že jako zástupce nezpochybnitelné pivní velmoci nebudu mít místní nápoj příliš v lásce. Negativní postoj k místnímu pivu jsem ovšem nezaujal a víc se soustředil na objevování místní gastronomie.

NA CESTĚ

Čas na cestě

Cest „tam“  trvala téměř 24 hodin od vchodových dveří mého domu do hotelu v Baoding. Vzheldem k časovému posunu, který je + 6 hodin je dobré vyrazit na cestu tak, abyste zvládli být na místě odpoledne místního času. Já dorazil 18:45 takže s odpočinkem na druhý den nebyl veliký problém. Cesta zpět byla o něco delší i kvůli zpoždění. A s příletem kolem půlnoci bez možnosti spát přes noc způsobila Jet lag jako vyšitý.

Kudy tudy?

Cestou do Číny byla moje přestupová destinace Katar. Jedna ze zajímavostí je, že máte poblíž terminálu vystavěnou „botanickou zahradu“ s vodopády apod, což vám může zpestřit čekání před další cestou. Nicméně to hlavní mělo teprve přijít. Letět z Prahy do Pekingu přes Katar je dlouhá, ale za to horší cesta. Nicméně letadlo musí chtě nechtě přes Himaláje.

Za jasného východu slunce, kdy rozbřesk obléká svými paprsky zasněžené vrcholy nejvýše položených míst na světě, se vám před očima nabízí vskutku nezapomenutelný zážitek. A bez ohledu na spánkový deficit, to určitě stojí za to!

Cesta vlakem

Zapomeňte na Český vlakový pravěk. Tady se cestuje rychle a daleko. Mezi Baoding a Shenyang byla cesta dlouhá přibližně 900 km, kterou rychlovlak dokázal překonat za 5,5 hodiny. Místy se rychlost blížila k 300 km/h a všude na čas. Doporučuji vyzkoušet!

Památky a město

Pokud se budete zajímat o dávná kulturní dědictví nebo chcete vidět moderní architekturu a mrakodrapy, máte určitě možnost výběru. Osobně jsem navštívil Císařský palác v Shenyang který byl vybudovaný v roce 1625 a při noční procházce po městě byla mnohdy k vidění v podstatě Laser show na budovách z nichž ty nejmenší měly přibližně 25 pater.

Ve výtahu

Patro číslo 0 neexistuje. Není to žádná zásadní komplikace, jen v prvním chvíli se několikrát přesvědčíte jestli to tlačítko vážně není někde schované.

On-line on-line a zase on-line

Zapomeňte na hotovost a vlastně cokoliv co by mělo generovat papír. Momentálně velmi oblíbená aplikace We chat je nástroj který používají všichni podstatě ke všemu, co vás napadne. Komunikace, nákupy, rezervace taxi, nákup jízdenky na vlak, ale hlavně on-line placení. Standardní platební karty nejsou akceptovány a všechno je řešeno přes tuto mobilní aplikaci (případně jiné varianty). Pokud již někde můžete platit „cash“, pravděpodobně nedostanete vráceno nazpět, jelikož hotovost nikdo běžně nepoužívá.

Doprava

V tuzemských zeměpisných polohách bývává  klakson použit jako součást odplaty. Agresivní zpětná vazba za méně či více závažný prohřešek vůči psanými a mnohdy i nepsaným zákonitostem „dopravní džungle´´.

V porovnání s Čínskými velkoměsty je ovšem ta naše džungle spíše remízek plný symbiózy a harmonie. Chodci, kola, skútry. motorky, automobily se pohybují všemi směry a i přes to jsem zaregistroval pouze jednu drobnou dopravní nehodu.

A klakson v Číně? Může znamenat naprosto cokoliv. Výzva a motivace k rychlé nebo i pomalé jízdě, signál k odbočení, couvání, předjíždění, symbol uctivého poděkování, případné pozdravení. Nebo se použije jen tak pro jistotu, aby se vědělo, že i vy jste tady!

David Havelec

David Havelec

HR Manager in Nobo Automotive Czech Republic

3. května 2024